Tillbakablick

Okej, då ska vi se om jag kan få ihop några rader om våran lilla resa. Förra tisdagen satte vi oss på planet tidigt på morgonen som skulle ta oss till Grekland. Efter ca 3,5 timme landade vi på Zakynthos flygplats, inte precis den största jag har skådat. Väntade på väskorna i en mycket varm ankomsthall. Men efter många om och men kom tillslut min och mors väska, tror de var sist på bandet, kändes så iallafall. Väl framme på hotellet fanns inga rum klara än, så vi fick bege oss ner på byn och slänga i oss lite mat, blev en pizza, med på tok för mycket ost.

Dag två var det inte så himla bra väder så vi passade på att åka in till Zakynthos stad, där vi gick runt i affärer och kollade lite. Blev ingen direkt stor shopping. Dag tre var det mycket bättre väder och då tog vi bussen till Banana beach, där vi låg en heldag på stranden.

Dag fyra som var fars födelsedag började med presenter och champange på hotellet, sedan ner och äta frukost för att sedan liggen en hel dag vid poolen. Såg även en bläckfisk när vi snorklade. Hoppas på att bilderna på den blir bra, så man har bevis. Dag fem blev även den en heldag vid poolen.

Dag sex begav vi oss till en strand som heter Porto Zorro där det skulle vara jätte bra snorkling, men tyvärr blåste det för mycket så det var för grumligt i vattnet, men lite såg vi iallafall. Framåt dagens mitt blev det mullet och kallt, så vi packade ihop våra grejer och begav oss upp för backen tillbaka till bussen, när vi väl kommit upp så började molnen att lätta, men vi åkte hem ändå.

Dag sju tog vi bussen till Zakynthos stad för att byta till en buss mot Kalamaki, resan tog ca 2 timmar, usch. Väl framme så var det underbart skönt i vattnet och solen stekte. Vi hade även hört talas om att de så kallade Caretta Caretta (Havssköldpaddor), brukade komma till stranden på eftermiddagen. Så vi hoppades att få syn på en sådan. Men dagen började gå mot sitt slut och vi hade fortfarande inte sett något, så jag och bror tog en promenad i vattnet och fick syn på 4 volontärer, så vi följde efter dem. De började gräva i ett bo för att kolla att allt var bra med sköldpaddsbebisarna, så tog en av dem upp 2 st som vi fick se. Weeej! Men det hade varit häftigare att sett de stor bästarna på ca ½ meter istället för de här små på ca 3 cm.

Dag åtta bestod endast av tidig uppstigning och frukost innan transferbussen kom och hämtade oss.