Frallor

Igår bakade jag frallor och på begäran kommer här nu receptet!
 
 
50 g jäst
6 dl mjölk
125 g rumsvarmt smör
16-17 dl manitoba cream
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver
 
Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader, rör ner mjölken och lös jästen. Tillsätt smöret och lite av mjölet. Blanda i salt och bakpulver. Arbeta degen i minst 10-15 minuter. Häll i lite mer mjöl efterhand tills degen släpper kanten (degen ska vara kletig). Täck bunken med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek.
 
Arbeta degen på mjölat bakbord, arbeta in mer mjöl så du får en smidig men ändå inte för hård deg, den ska vara ganska lös. Dela degen i 16 bitar och forma bitarna till bollar. Kupa händerna runt frallorna och snurra dom i handflatorna mor underlaget så du spänner degens ovansida något och får släta ytor. Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt ca 30 min.
 
Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön precis innan gräddning. Grädda i 200 grader ca 12-18 min, tills frallorna fått fin färg. Låt svalna utan bakduk för lite knaprigare yta.


Kommentarer
Mary

Tack tack, blir kanske färska frallor till helgen då :)

Svar: Det tycker jag absolut att det ska bli! :D
Saz

2012-08-13 @ 12:10:52
URL: http://minadrommarivitt.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Saz

Welcome to my life!

RSS 2.0